Kunnen borsten groeien na de menopauze?

Groter borsten na de menopauzeDe meeste vrouwen zijn voorbereid op de opvliegers en stemmingswisselingen die vaak gepaard gaan met de menopauze, maar er zijn een heleboel andere veranderingen die rond deze tijd plaatsvinden waarvan je je misschien niet bewust bent of gewoon niet begrijpt, zoals gewichtstoename en groeiende borsten.

Lichaamsveranderingen tijdens de menopauze

Naarmate een vrouw ouder wordt, nemen de spieren af ​​in omvang en vertraagt ​​het metabolisme. Deze veranderingen kunnen bijdragen aan gewichtstoename rond de menopauze. Andere fysieke veranderingen die verband houden met de menopauze kunnen zijn:

  • huidveranderingen, zoals droogheid en verlies van elasticiteit
  • vaginale droogheid
  • haargroei (of verlies)
  • groeiende borsten

Deze veranderingen kunnen je lichaamsbeeld en je zelfrespect als vrouw beïnvloeden en je risico op depressie en seksuele problemen vergroten. Het kan helpen om maatregelen te nemen om de symptomen van de menopauze onder controle te houden. Praat met je arts voor advies.

Oestrogeen- en vetverdeling tijdens de menopauze

Een verandering in hormoonspiegels, voornamelijk oestrogeen, kan de verdeling van lichaamsvet beïnvloeden.

Veel vrouwen in de perimenopauze en vroege postmenopauze krijgen vetmassa naarmate hun oestrogeenspiegel daalt. Vrouwen in de menopauze hebben de neiging om vet op te slaan rond de heupen en buik (waardoor ze ‘peervormig’ worden). Maar ook in de borsten wordt vet opgeslagen, waardoor ze lijken te groeien.

Andere factoren die bijdragen aan gewichtstoename tijdens de menopauze

Afgezien van afnemende oestrogeenspiegels, zijn er nog andere factoren die kunnen bijdragen aan gewichtstoename na de menopauze:

  • Verminderde fysieke activiteit en verlies van spiermassa
  • Aantal kinderen
  • Familiegeschiedenis van zwaarlijvigheid
  • Gebruik van antidepressiva
  • Verlaagde stofwisseling
  • Veranderde levensstijl - bijvoorbeeld meer uit eten gaan

Nadelen van grote borsten

Naarmate je ouder wordt, is het normaal dat borsten veranderen en er een toenemend risico ontstaat op abnormale gezwellen in de borst. Dit zijn vaak onschadelijke knobbeltjes in de borst, zoals cysten, maar ze kunnen ook een teken zijn van ernstige aandoeningen zoals borstkanker. Als je borsten groter zijn geworden, soms met een cupmaat of meer, wordt het moeilijker om deze knobbeltjes op te merken. Laat je borsten dus regelmatig controleren.

Het vergroten van je borstomvang na de menopauze, kan echter ook bijzonder problematisch zijn voor je gezondheid en psychologische welzijn als er rekening wordt gehouden met de last die gepaard gaat met grote borsten. Een grotere borstomvang is eerder in verband gebracht met een lage kwaliteit van leven, ontevredenheid over je lichaam, lage borsttevredenheid, depressie, pijn in de bovenrug en lichamelijke activiteitsbeperkingen.

Borstomvang verkleinen na de menopauze

Om ongemak te voorkomen en de mobiliteit te vergroten, kiezen sommige vrouwen voor een operatie om hun borstomvang te verkleinen. Er zijn echter minder ingrijpende opties om je borstomvang te verkleinen.

Beweging

Regelmatig aan lichaamsbeweging doen, kan helpen bij het verminderen van borstvet en het versterken van de spieren onder de borsten om hun omvang te verkleinen.

Omdat de borsten een deel vet bevatten, kan het focussen op cardio- en intensieve oefeningen helpen om sneller af te vallen en probleemgebieden aan te pakken. Aërobe oefeningen - zoals traplopen, fietsen en power walking - kunnen je metabolisme versnellen en je helpen om lichaamsvet te verliezen.

Krachttrainingsoefeningen zoals push-ups kunnen ook de borst versterken en het uiterlijk van borsten veranderen. Push-ups kunnen de borstspieren aanspannen en versterken om de totale omvang van de borst te verkleinen. Krachttraining en gerichte oefeningen alleen zullen de borstomvang echter niet verminderen. Zonder cardio- of volledige lichaamstraining kunnen sommige oefeningen ervoor zorgen dat de borsten zelfs nog groter lijken.

Dieet

Wat je eet, speelt een rol bij de hoeveelheid vet die je in je lichaam opslaat. Door een evenwicht te bewaren tussen lichaamsbeweging en een gezond dieet, kun je je gewichtsverlies optimaliseren en je borsten verkleinen. Door meer calorieën te eten dan je verbrandt, hoopt het vet zich op en groeien je borsten.

Mager vlees, vis, fruit en groenten zijn voedingsmiddelen die helpen om vet te verbranden buiten je normale lichaamsbeweging. En ook door minder bewerkte voedingsmiddelen en snoep te eten, kun je sneller kilo's kwijtraken.

Video: wat doet de menopauze met je lichaam?

Bronnen: Voedingscentrum, Vrouw en Overgang en Gezondheidsnet