Krimpen mijn borsten als ik gewicht wil verliezen?

borsten behoudenHoewel de meeste vrouwen specifieke doelen hebben bij het afvallen, is er één vraag die velen zich stellen: "Als ik afval, kunnen mijn borsten krimpen bij gewichtsverlies?" Het antwoord op deze vraag is 'ja'. Afvallen kan de grootte van je borsten beïnvloeden, omdat borsten grotendeels uit vetweefsel bestaan. Vrouwen slaan vet echter op verschillende plaatsen op, zoals de buikstreek en dijen. En wanneer vet verloren gaat, heeft het geen voorkeur voor een bepaald gebied.

Het goede nieuws is dus: je kunt op natuurlijke wijze afvallen en je borsten behouden - met het juiste dieet en trainingsschema! We laten je zien hoe je je borsten kunt behouden (en eventueel zelfs vergroten) tijdens het afvallen en hoe je je borsten kunt verstevigen na het afvallen.

Je borsten behouden bij gewichtsverlies

Vrouwelijke borsten bestaan ongeveer 75% uit vet. Als je gewicht verliest, verliest je hele lichaam vet in plaats van dat het vetverlies zich beperkt tot slechts één specifiek deel van je lichaam. Omdat borsten voornamelijk uit vetcellen bestaan, is de kans groot dat je in het begin vet uit je borsten verliest.

Afvallen terwijl je je borsten parmantig en gelift houdt, is dus een uitdaging. Veel vrouwen maken zich dan ook zorgen over afhangende borsten na het afvallen of zijn bang dat hun borsten nog kleiner zullen worden bij gewichtsverlies.

Hoewel velen van ons zouden willen dat ze met een toverstaf over hun lichaam konden zwaaien om te beslissen uit welke gebieden ze vet zouden willen zien verdwijnen, is dat gewoon niet mogelijk. Wat je wel kunt doen, is bepaalde delen van je lichaam versterken, zodat als er in dat gebied gewicht verloren gaat, het in plaats daarvan wordt vervangen door spieren.

Kijk maar naar al die bodybuilders met goedgebouwde borstspieren. Soms hebben ze grotere "borsten" dan meisjes. Dit betekent dat je bij gewichtsverlies ernaar moet streven om je onderliggende borstspieren op te bouwen terwijl je vet verbrandt. Aan de ene kant verlies je borstvet, maar aan de andere kant, als je borstspieren opbouwt, zal je borstomvang nog steeds hetzelfde zijn.

Hoe zorg je voor stevige borsten na het afvallen?

1. Verminder je cardiotijd!

Als je cardio doet en gewicht verliest, verlies je zowel vet als spieren. En als je borstvet en borstspieren verliest, worden je borsten automatisch kleiner. Dus, overdrijf je cardio niet! Houd je sessies binnen het bereik van 45 minuten en train in een gematigd tempo. Niet vaker dan 3 keer per week.

2. Focus op krachttraining

Als je je focust op krachttraining, verlies je vet zonder spiermassa te verliezen. In dit geval verlies je borstvet, maar bouw je borstspieren op, zodat je borstomvang zo goed als hetzelfde blijft. Het tillen van zwaardere gewichten is de sleutel tot het verstevigen van je borsten na/tijdens het afvallen. Je kunt je borstspieren zelfs tot 3 keer per week trainen.

Voldoen aan de voedingsbehoeften is cruciaal voor je lichaam om in vorm te komen. je kunt sportvoedingsproducten gebruiken om de spieropbouw na de training te ondersteunen.

3. Vind balans!

Om je borstwerk helemaal uit te balanceren, moet je ook andere krachttrainingsoefeningen doen, zoals squats, lunges, pull-ups, shoulder press en meer. Dus als je niet aan je borstspieren werkt, moet je aan andere lichaamsdelen werken om je droomlichaam te krijgen.

4. Eet voedingsmiddelen rijk aan oestrogeen

Hier is een lijst met voedingsmiddelen die een goede bron zijn van het vrouwelijk hormoon oestrogeen en die kunnen helpen om je borsten op natuurlijke wijze te vergroten: sojaproducten (zoals tofu, sojamelk of yoghurt), lijnzaad, sesamzaadjes, kikkererwten, hummus, pompoen, knoflook en bonen.

5. Val langzaam af

Verminder je normale dagelijkse voedingsinname met 500 calorieën. Dit veroorzaakt ongeveer 450 gram gewichtsverlies per week. Als je bijvoorbeeld 2.200 calorieën inneemt, is je nieuwe inname 1.700 calorieën. Vermijd crashdiëten en het snel verliezen van gewicht, zodat je huid niet slap wordt. Er bestaan shakes voor vrouwen om je lichaam vorm te geven en tegelijkertijd af te vallen. Deze ondersteunen je spieren perfect en voorzien je lichaam van de essentiële vitamines en mineralen.

Video: workout voor borstspieren

Bron: FitnessPlein en Vivonline